We krijgen steeds meer signalen van ouders en organisaties dat er in Enschede sprake is van drugsgebruik in- en rondom de scholen en bijbehorende jeugdproblematiek. Deze problematiek is niet alleen gebonden aan de scholen maar zet zich ook voort buiten school. In diverse stadsdelen is steeds meer drugsoverlast, zijn er vernielingen, berovingen en is er sprake van loverboyproblematiek.
We maken ons dan ook zorgen over de veiligheid in de openbare ruimte en wil graag meer inzicht in het drugsgebruik en in de preventieve werkwijze waarmee de scholen dit probleem aanpakken.
We hebben de volgende vragen gesteld aan het college:
1. Hebben we zicht op het gebruik van drugs in onze middelbare scholen en het ROC van Twente? Zo ja, wat zijn de cijfers en is er sprake van een probleem? Zo nee, waarom niet en wat gaat het college er aan doen om dit wel in beeld te krijgen?
2. Is er een structurele werkwijze rondom het vroegtijdig signaleren van drugsgebruik in de scholen? Zo ja, welke organisaties zijn daarbij betrokken? Zo nee, waarom niet?
3. Is het college het met de Partij van de Arbeid eens dat een structurele werkwijze en een sluitende ketenaanpak van essentieel belang is voor de aanpak van drugsgebruik in- en rondom de scholen en bij de aanpak van jeugdproblematiek?
4. Zijn er nog J-teams (Jongerenteams, vangnet vrijetijd) waarin bijvoorbeeld het jongerenwerk, politie, jeugdhulpverlening betrokken zijn actief in de stadsdelen? Zo ja, in welke stadsdelen, wie zijn de deelnemers van deze teams en hoe is de werkwijze van deze teams? Zo nee, waarom zijn deze teams dan niet meer actief en hoe is dan de preventieve samenwerking rond jeugdproblematiek nu wel geregeld?
5. Hebben alle scholen in het voortgezet onderwijs en ROC van Twente een actief onderwijsvangnet, een team waar individuele casussen rondom jeugdproblematiek worden besproken en afspraken worden gemaakt? Zo ja, wie zijn de deelnemers aan deze teams en hoe is de werkwijze van deze teams? Zo nee, waarom zijn deze teams dan niet meer actief en hoe is dan de preventieve samenwerking rond jeugdproblematiek nu wel geregeld?
6. Als deze J-teams er nog zijn, worden welzijnsorganisaties dan ook gefaciliteerd om de regie te voeren? Zo ja, op welke manier? Zo nee, waarom niet en waar ligt deze verantwoordelijkheid dan en hoe wordt die ingevuld?
7. Wordt individuele jeugdproblematiek vroegtijdig gesignaleerd? Zo ja, door wie en wat is de werkwijze in het proces, is er sprake van een ketenaanpak en wie zijn daarin de partners? Zo nee, waarom niet en wat gaat het college er aan doen om wel vroegtijdig te signaleren?