Huurschulden: voorkomen is beter dan genezen

Door Arjan Kampman op 8 maart 2018

Landelijk behoort woningbouwcorporaties Domijn tot de goede voorbeelden hoe om te gaan met huurders met een betalingsachterstand. Preventief huurders benaderen om te kijken hoe zij met hun problemen geholpen kunnen worden. Maar niet overal is de praktijk zo mooi. Reden voor vragen aan het College van B&W.

Als PvdA zijn we zeer enthousiast over het snel en adequaat reageren op een kleine huurachterstand. Zo snel kan worden voorkomen dat een kleine schuld een grote wordt, en als er meer aan de hand is, is hulp sneller en effectiever dichtbij. Voorkomen is immers beter dan genezen.

Via het Ombudsteam bereikten ons signalen dat niet alle woningcorporaties daar even actief in zijn. De Woonplaats is zo’n corporatie waarbij dat het geval is. We hebben het College van B&W gevraagd ook eens naar de situatie te kijken. De antwoorden op de vragen vind je hier.

We zijn blij met de handreiking die de Woonplaats doet en dat het College van B&W onderschrijft dat een preventieve aanpak van belang is. Graag gaan we op korte termijn in gesprek met de Woonplaats, de uitnodiging is inmiddels verstuurd.

Arjan Kampman

Arjan Kampman, 55 jaar, geboren en getogen in Enschede. Om precies te zijn de wijk Twekkelerveld. Meer dan 25 jaar getrouwd met Maurizia. Samen hebben we twee zonen, Mauro (24) en Fabio (21). Verbonden Als rasechte Enschedeër voel ik mij enorm verbonden met de stad en al haar vraagstukken. Ik heb mezelf mogen ontwikkelen en

Meer over Arjan Kampman