Hoe zit het nu met FC Twente?

Door Yara Hümmels op 12 april 2019

De PvdA heeft afgelopen week ingestemd met het raadsvoorstel voor de herstructurering van FC Twente. Dit hebben we gedaan omdat FC Twente anders failliet was gegaan. In dat geval waren we als gemeente ruim 25 miljoen armer geworden én hadden we een geliefde voetbalclub verloren. We zijn akkoord gegaan met een afboeking van de schuld van FC Twente aan de gemeente van 5 miljoen euro en we zetten een deel van de lening om naar een achtergestelde lening. Dat wil zeggen dat FC Twente zijn uiterste inspanning moet doen om dit bedrag binnen 25 jaar aan ons terug te betalen.

Wat ging eraan vooraf?

Vorig jaar heeft FC Twente aangepaste betalingsvoorwaarden voor de gemeentelijke lening en garantstelling gekregen, omdat het nodig was om FC Twente wat lucht te geven. Vorig jaar deden zich namelijk drie zaken voor die maakten dat FC Twente het financieel moeilijk kreeg;

• Degradatie naar de eerste divisie betekende financieel flink minder inkomsten;
  • zaken uit het verleden leidden tot een schuld van 4,4 miljoen bij de Belastingdienst;
  • een zaak voor het internationale sporttribunaal CAS tegen zaakwaarnemer Bunge van Jesus Corona werd verloren, waardoor FC Twente daar ook nog een flink aantal miljoenen aan moest betalen.

Criteria

In de afgelopen maanden is de raad betrokken geweest bij de ontwikkelingen over de herstructurering van FC Twente. Als raad hebben we kaders en voorwaarden mee kunnen geven en dat heeft geresulteerd in een hard bevochten positie van de gemeente. Er lijkt maximaal te zijn onderhandeld, winsten worden niet uitgekeerd voordat de gemeente is terugbetaald en er wordt iets gedaan aan diversiteit in de top van de organisatie. Daarnaast laten ondernemers hun betrokkenheid zien en dat waarderen wij. De PvdA heeft het raadsvoorstel kritisch bekeken en voor haarzelf getoetst aan een aantal criteria:

• wordt de positie van de gemeente zoveel mogelijk verkleind?;
  • kan de financiële positie van de gemeente dit aan?;
  • wordt de afstand tot de club vergroot?;
  • is er zicht op terugbetaling van de schulden op lange termijn?;
  • zijn de overige gestelde voorwaarden voldoende in ons voordeel?;
  • Kan FC Twente een langjarig gezonde en levensvatbare onderneming worden, na de hulp van de gemeente?

Met al deze overwegingen hebben wij afgelopen maandag, met tegenzin, voor het raadsvoorstel gestemd. Met tegenzin, omdat het gevoel van kiezen of delen blijft en de PvdA geen overheidsgeld wil steken in een betaald voetbalorganisatie.

Had het anders gekund?

Nee, wij denken van niet. Als we niets hadden gedaan, was FC Twente failliet gegaan en was Enschede ruim 25 miljoen euro kwijt geweest. Meerdere, onafhankelijke deskundigen hebben aan de gemeenteraad het advies uitgebracht dat niets doen eigenlijk geen optie is. In een van de rapporten staat “het is beter dat de gemeente een bijdrage levert dan niets doen, want bij een aanstaand faillissement verliest de gemeente 25.4 miljoen”. Het is niet mooi, maar dat is de harde realiteit en het eerlijke verhaal. Het is niet anders.

Zeker zijn van een gezonde organisatie

In de toekomst moet het anders, voetbal is mooi en FC Twente is van groot belang voor deze regio, maar dat zo’n balletje zoveel invloed heeft op onze gemeentelijke begroting mag nooit meer gebeuren. En over die toekomst stond nog niet veel beschreven in het raadsvoorstel, daarom heeft de PvdA een motie ingediend en FC Twente en het college het eea meegegeven.

We moeten de invloed die wij nu als raad hebben zoveel mogelijk inzetten op duurzame veranderingen in de organisatie van FC Twente. Dan hebben we het dus niet alleen over de financiële veranderingen op de balans van FC Twente, maar vooral ook over de noodzakelijke herstructurering in de organisatie zelf.

De PvdA wil er zeker van zijn dat FC Twente een gezonde organisatie wordt en blijft. Wat gaat de club eraan doen om haar eigen toezicht en structuur te verbeteren? Fc Twente moet ook bestuurlijk uit de overleef stand en voor de lange termijn gaan handelen. Om in sportieve termen te blijven, het bestuur en het toezicht zijn op dit moment niet fit, de scheiding tussen uitvoering en toezicht is al een tijd niet heel scherp en dat moet zo snel mogelijk veranderen. Wij weten dat dit tijd en energie kost, maar het is een noodzakelijke investering voor de lange termijn.

Motie divers en gezond FC Twente

Omdat dit geen vrijblijvende voorwaarde is van de PvdA hebben wij de motie ‘divers en gezond FC Twente’ ingediend dat het college opdraagt er stevig op toe te zien en haar invloed aan te wenden dat de organisatie gezonder wordt. Hierbij moet de aandacht specifiek uitgaan naar de kansen van diversiteit in de gehele top van FC Twente en het realiseren van een RvC op volle sterkte met een bezetting van minimaal 5 personen. Wij benadrukken nogmaals, bedrijven met diversiteit presteren beter. Het leidt tot meer innovatie en betere resultaten en dat heeft FC Twente hard nodig. Deze motie is met meerderheid aangenomen.

Daarnaast hebben wij erop aangedrongen dat FC Twente haar eigen jeugd, vanuit jong FC Twente, serieus neemt en hun ook de kans geeft toezicht te houden op het reilen en zeilen binnen de club. Wij zijn blij om te horen dat FC Twente positief heeft gereageerd op dit voorstel.

In de stad zien wij gelukkig veel waardering voor de maatschappelijke inzet van FC Twente. Scoren in de Wijk, Scoren door scholing, of het meest recente, Supporter van elkaar, hebben een grote impact in het leven van onze inwoners en het bedrijfsleven, daarom willen we dat FC Twente zich daarvoor blijft inzetten.

De FC Twente Vrouwen vervullen een grote rol in de bevordering van emancipatie en dat waardeert de PvdA zeer. Het bestuur van FC Twente Vrouwen zet in op regionale samenwerkingen met amateurclubs, waardoor topsport en breedtesport samenkomen. Het vrouwenvoetbal mag niet de dupe worden van de huidige financiële situatie en daarom steunen wij de voorwaarde van het college dat FC Twente BV de continuering van de activiteiten van Stichting FC Twente Vrouwen borgt.

Yara Hümmels

In mijn kindertijd deelden mijn broer en ik ons ‘thuis’ ook met andere kinderen. Iedereen was welkom: pleegkinderen, kinderen uit de buurt of klasgenootjes, het maakte niets uit. Altijd een plek aan tafel, of simpelweg de mogelijkheid om met de Donald Duck op de bank weg te dromen. Mijn ouders hebben mij vroeg bijgebracht dat

Meer over Yara Hümmels