Groen licht voor zonnepark Schukkinkweg/N35

Door René Tenkink op 12 oktober 2018

Samen met een ruime meerderheid van de gemeenteraad heeft de PvdA fractie definitief het groene licht gegeven voor de realisatie van het zonnepark aan de Schukkinkweg/N35.

De inhoudelijke behandeling van het plan voor het zonnepark vond eerder plaats in de stadsdeelcommissie Oost. Tijdens die behandeling bleek al snel dat bijna alle raadsfracties zich konden vinden in de opzet en plek voor het zonnepark, dat gebouwd en gerealiseerd wordt door het Duitse Kronos Solar. Er is naar ons oordeel goed gekeken of dit 15 hectare grote zonnepark past in het omliggende landschap. Bij dit duurzame energiepark wordt een lange houtsingel aangelegd die aansluit bij de bestaande beplanting. Dit biedt mogelijkheden voor natuurontwikkeling.

Voor participatie bij dit soort grote projecten moet ruimte zijn. Er zijn gesprekken geweest tussen Enschede Energie en Kronos Solar om samen te werken, maar dit gaat helaas niet door. Op aandringen van de PvdA gaat Kronos Solar extra energie steken in contacten met de omwonenden van het zonnepark aan de Schukkinkweg/N35. Dat bevordert participatie en draagvlak en kunnen we met elkaar flinke stappen zetten in de richting van een duurzaam Enschede.

Voor de PvdA is het belangrijk dat we in Enschede haast maken met de duurzame energietransitie. We kunnen niet meer “heinig an” doen met de omslag naar zonne- en andere duurzame energie. De zeer recente berichten over nog sterkere opwarming van de aarde sterken ons in dit standpunt, het is tijd voor actie.

René Tenkink, fractievertegenwoordiger

René Tenkink

De PvdA moet een stevige positie hebben in het gemeentebestuur van Enschede. Het is alle hens aan dek in een onrustige tijd. Enschede verkeert in (financieel) zwaar weer, maar de stad heeft veel potentie om zich te ontwikkelen. Vooruitgang is mogelijk als de gemeente vernieuwt door nauw samen te werken met inwoners, maatschappelijke organisaties, ondernemers.

Meer over René Tenkink