George Poelman overleden

2 september 2020

Met het overlijden van George Poelman verliest de afdeling Enschede een heel markante persoonlijkheid.

George was in het verleden een trouwe bezoeker van ledenbijeenkomsten. Ook het afgelopen jaar hebben we hem nog op een van onze bijeenkomsten kunnen spreken. Zeker bij 1 mei-bijeenkomsten was hij vaak present. Tot op late leeftijd was hij heel alert en wist nog alles van de actualiteit.

Ten tijde van de koude sanering van de Enschedese textielindustrie was hij de bevlogen vakbondsman van de voormalige Industriebond NVV en heeft hij zich ingezet voor de positie van de Twentse textielarbeiders.

Eind jaren zeventig/begin jaren tachtig verzocht hij de toenmalige gemeenteraadsfractie en toenmalige burgemeester Ko Wierenga, om bij straatnamen nu eindelijk eens te denken aan de voormalige voortrekkers van de arbeidersbeweging in Twente. Enschede kende heel veel straatnamen en pleinen van textielbaronnen, maar geen enkele van de arbeiderskant. Vele uren heeft hij doorgebracht in het toen nog bestaande textielmuseum om uit de verschillende parlementaire enquêtes de namen van die voorvechters te achterhalen. Vervolgens heeft hij getracht om van hen de nabestaanden te achterhalen. Dit om toestemming te vragen om de namen door te geven aan de ‘straatnamen commissie’. Dit heeft er uiteindelijk toe geleid dat een aantal straatnamen in de wijk Transburg zijn vernoemd naar de heren Voogsgeerd, Tusveld, Bennink en Brinkhuis.  Transburg, gebouwd op plekken waar eens de fabrieken stonden! Historische grond.

De laatste jaren kon je George al fietsend tegenkomen. Vanuit Lonneker naar Enschede en regelmatig naar Buurse. Met het overlijden van George verliezen we een man, die altijd opkwam voor onrecht en daar ook melding van maakte op vergaderingen. Altijd is hij trouw gebleven aan de sociaal democratische principes.