Gemeente Enschede moet staking openbaar vervoer respecteren

1 mei 2018

De medewerkers in het openbaar vervoer staken. Gisteren en vandaag leggen zij hun werk neer in hun strijd om betere werkomstandigheden. Een terechte strijd, want er moet nog wel wat beter. Maar nota bene op de Dag van de Arbeid (!), de dag die gaat over de strijd voor fatsoenlijk werk en een eerlijk loon, besluit de gemeente Enschede de staking niet te respecteren.

Enschede verwacht vandaag vele Duitse bezoekers. Bij onze oosterburen is de Dag van de Arbeid immers een feestdag. En dan is een dagje Enschede een leuke besteding van de dag. Om dat logistiek in goede banen te leiden is de gemeente aangewezen op Syntus/Keolis, die het openbaar vervoer in de regio uitvoert. Maar die kan dus geen diensten aanbieden omdat de medewerkers staken. Enschede heeft nu alsnog een andere partij ingehuurd als vervangend vervoer voor de reguliere bussen.

Respect

Het is goed gebruik een dergelijke staking te respecteren. De vraag of de gemeente ook wettelijk de fout in gaat middels ‘stakingsbreking’ is moeilijk te beantwoorden, maar het was op z’n minst netjes geweest er op een andere manier mee om te gaan. Enschede had tijdig andere alternatieven kunnen zoeken. Bijvoorbeeld door een combinatie van parkeren bij de Grolsch Veste en de trein. Of het faciliteren van een parkeerplek die wel op loopafstand van de binnenstad is.

Schriftelijke vragen

We hebben het College van B en W gevraagd om opheldering. Was er geen alternatief? Hoe oordeelt het College van B en W over het inhuur van een derde in het licht van het respecteren van de staking? En ook willen we weten of de gemeente van oordeel is dat dit wettelijk door de beugel kan.

Waar ben je naar op zoek?