Begin oktober vroegen wij de wethouder hoe het kan dat inwoners alleen nog maar digitaal bijzondere bijstand aan kunnen vragen. Dit stond op 4 oktober in een artikel in de Tubantia.
Uit de beantwoording van onze vragen bleek dat de berichtgeving in de Tubantia onvolledig was. Waardoor het beeld was ontstaan dat het aanvragen van bijzondere bijstand alleen nog maar digitaal kan. Dit is niet zo, geeft het college aan. Als Enschedeërs niet in staat zijn een aanvraag digitaal in te dienen, dan blijft een schriftelijke aanvraag mogelijk. Lukt het iemand niet om de aanvraag via de computer te doen? Dan kan men de gemeente bellen. Als het dan nog niet lukt de aanvraag digitaal in te dienen, wordt een afspraak gemaakt (ook een huisbezoek is mogelijk) met de aanvrager en helpt de medewerker van de gemeente met het indienen van de digitale aanvraag. Als Enschedeërs niet in staat zijn een aanvraag digitaal in te dienen, dan blijft een schriftelijke aanvraag mogelijk.
Digitalisering
Digitalisering en dus ook het digitaal aanvragen van (bijzondere) bijstand past binnen de gemeentelijke visie op dienstverlening, zegt het college. Digitale dienstverlening biedt het voordeel dat aanvragers op elk door hun gewenst tijdstip een aanvraag en bewijsstukken eenvoudig en snel kunnen indienen. Ook kunnen aanvragers zien hoe ver de gemeente is met de behandeling van de aanvraag. En erg belangrijk, schrijft het college; de medewerker van de gemeente kan meer tijd en aandacht besteden aan bijstandsgerechtigden in plaats van aan administratie.
Cliëntenraad
Het college schrijft dat in algemene zin digitaliseringsplannen met de cliëntenraad gedeeld en besproken zijn. De cliëntenraad heeft daar instemmend op gereageerd, geeft men aan. Dit na de uitdrukkelijke toezegging dat niemand tussen de wal en het schip mag vallen en dat voor personen die, om wat voor reden dan ook, geen of erg moeilijk gebruik kunnen maken van de digitale dienstverlening hulp geboden wordt.
Eind goed, al goed zullen we maar zeggen!