Door op 10 februari 2014

Duidelijkheid over gemeentelijk vastgoed

Op maandag 3 februari werden maar liefst drie raadsvoorstellen over vastgoed in de gemeenteraad besproken. Ik schreef hierover al eerder in deze Nieuwsbrief. Wij zijn akkoord gegaan met het overdragen van gemeentelijk vastgoed aan maatschappelijke organisaties en met het voorstel om huurkorting te geven aan het Muziekkwartier voor 5 jaar. Een prima voorstel, pragmatisch en goed voor cultureel Enschede.

Daarnaast zijn wij akkoord gegaan met het meer technische raadsvoorstel om meer regie te krijgen op het gemeentelijk vastgoed. Zo zal een groot deel van het gemeentelijk vastgoed worden overgedragen aan en in beheer komen van het vastgoedbedrijf. Dat maakt het gemakkelijker om het vastgoed integraal en goed te kunnen blijven besturen.

Tot slot hebben we het rekenkamerrapport over het vastgoedbeleid vastgesteld. Daar is een aantal stevige discussies tussen raad en College aan voorafgegaan, maar uiteindelijk kon iedereen zich vinden in de conclusies en aanbevelingen. Een motie expliciet oordeel accountant vastgoedbeleid van de PvdA om de accountant, bij het vaststellen van de jaarrekening, expliciet te vragen naar zijn oordeel over de risico’s en de gebruikte berekeningssystematiek werd unaniem aangenomen. De discussie over het gemeentelijk vastgoed zal dus bij de bespreking van de jaarrekening ongetwijfeld vervolgd worden.

Waar ben je naar op zoek?