Door op 21 maart 2014

Dreun van de kiezers verwerken

De klap komt hard aan. Onwerkelijk, maar niet onverwacht. De landelijke peilingen van de laatste dagen voor 19 maart gaven de tendens al aan. De samenwerking van PvdA en VVD in het huidige kabinet komt beide partijen duur te staan. Maar de verliezen aan de kant van de PvdA in de grote steden zijn desastreus. Onzekerheid over de beschikbaarheid van zorg, werkloosheid, bezuinigingen en nog geen perspectief op verbetering voor veel mensen.

In Enschede is de electorale verschuiving vooral een beweging naar links en de SP en Enschede Anders varen er wel bij. De voorspelde trek naar lokale partijen is in Enschede bescheiden; BBE een zetel erbij en twee nieuwe eenpitters (OPA, Enschede Anders), terwijl er ook weer een eenpitter (Enschede Solidair) vertrekt; per saldo twee zetels voor de lokalen erbij. We feliciteren D66 en de andere winnende partijen met hun resultaat.

De PvdA heeft de kiezers kennelijk geen voldoende overtuigend verhaal kunnen bieden. Valse tegenstellingen tussen “geld voor grote projecten gaat ten koste van sociaal beleid in Enschede” hebben hun werk gedaan. 100% Sociaal doet het in deze tijd beter dan sterk en sociaal. En dan het hete hangijzer van de luchthaven. Zo vlak voor de verkiezingen de spookverhalen over grootschalige bomenkap. Ze spelen de tegenstanders in de kaart en de framing van leugen en achterhouden van informatie in de media doet de rest. Daar was weinig aan te houden.

De opkomst is laag, de vaste achterban van de PvdA is geslonken naar een historisch dieptepunt. Het campagneteam is teleurgesteld, troost dat deze enthousiastelingen het goed hebben gedaan is natuurlijk uitgesproken. Teleurstelling is er bij onze kandidaten die niet zijn gekozen, zij dragen hun lot fier. Bedankt Laurens van Lier, Nienke Klerk, Marlon Kronenburg en André Boersma, we blijven rekenen op jullie. Felicitaties zijn er voor de gekozen raadsleden Kenan Boz (met voorkeurstemmen) Laurens van der Velde, Arja ten Thije, en Arjan Kampman.

De komende weken gaan we meedoen aan gesprekken over de koers van het bestuur van Enschede. De basis voor die gesprekken is het door onze leden vastgestelde verkiezingsprogramma. We hebben een goede basis met de kennis die bij ons over het bestuur van de stad aanwezig is. We gaan het nemen van verantwoordelijkheid niet uit de weg. Maar het initiatief ligt voor het eerst sinds jaren niet bij de PvdA. Er valt nog veel te praten, maar we blijven loyaal aan de kiezers die wel op de PvdA hebben gestemd. Die kiezers wil ik bedanken voor het in ons gestelde vertrouwen. Enschede heeft toekomst!