De toekomst van onze schoolgebouwen

Door Deniz Dönmez op 22 september 2020

De school, kunt u hem nog herinneren van vroeger?  Waar je leerde rekenen, lezen, samen kon spelen en leerde om om te kijken naar elkaar. Soms zijn dit zielloze grijze blokken.  Die schoolgebouwen van toen, zijn niet meer de gebouwen van nu en van de toekomst en Daarom hebben wij dit onderwerp op de agenda gezet vanavond. Want het gaat nogal ergens om, de school van de toekomst en de miljoenen aan investeringen die wij erin gaan doen. Daar zijn we trots op en blij mee dat dit college daarmee aan de slag gaat.

Wij hebben de ambitie om toekomstgerichte, duurzame, flexibele school- en gymgebouwen te realiseren. Maar dat kan alleen maar als die nieuwe scholen van en voor alle kinderen zijn. Echt alle kinderen, dus ook zij die bijvoorbeeld in een rolstoel zitten, of slechthorend zijn, of er soms niet helmaal bij horen.

Het College voor de Rechten van de mens is heel duidelijk, scholen moeten inclusiever en toegankelijker, en dat missen wij nog teveel in het voorstel dat er nu ligt. Wat de Partij van de Arbeid betreft gaat dat verder dan simpelweg voldoen aan de wettelijke eisen.

Laten wij als stad voorop lopen met onze investeringen om elke dag het verschil te kunnen maken voor de kinderen van onze stad, zodat iedereen erbij hoort en er plek is voor alle kinderen, om gebouwen te maken die inspireren, creativiteit en nieuwsgierigheid aanwakkeren en kinderen zeker zijn van een fijne plek.

Onze oproep aan het College: Zie het huisvestingsplan ook als een kans om in gesprek te gaan met scholen over de stappen die zij willen en kunnen zetten om de kinderen in de stad de beste kansen te kunnen bieden. Zodat onze kinderen zeker zijn van het beste onderwijs. Want daar worden we allemaal beter van.

Deniz Dönmez

Enschede, de stad die mij een gevoel van trots geeft en mij laat zien dat noaberschap een groot goed is. Onze stad waar we met zo veel verschillende mensen samen kunnen leven. We zijn noabers van elkaar en moeten verbinding blijven houden met elkaar, want dat maakt onze stad ook zo mooi. Ik ben Deniz

Meer over Deniz Dönmez

Waar ben je naar op zoek?