De maatregelenverordening

Door Rienke Hofman-Bijlstra op 27 april 2020

Afgelopen maandag was het dan zover. We hadden onze eerste officiële digitale stedelijke commissie vergadering met de woordvoerders werk en inkomen van de dertien politieke partijen in Enschede sinds het uitbreken van de coronacrisis in Nederland. Lastig om te vergaderen zonder dat je iedereen ziet en lichaamstaal niet af kunt lezen. Desondanks was het een goede en constructieve vergadering.

We spraken met elkaar over de nieuwe Maatregelenverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ gemeente Enschede 2020. Als mensen een uitkering hebben en zich niet houden aan de verplichtingen van de Participatiewet en de Maatregelenverordening, dan moet de gemeente van het Rijk de uitkering tijdelijk verlagen. In de nieuwe maatregelenverordening stelt het College aan de Raad voor om de verlagingspercentages van maatregelen die de gemeente zelf kan nemen substantieel te verlagen.

Voorafgaand aan de vergadering gaf ik in mijn eerste radio optreden bij 1Twente een kort interview over de nieuwe maatregelenverordening. Via onderstaande link kunt u hier naar luisteren en kijken.

Mijn bijdrage tijdens de commissie vergadering was als volgt:

Er is een belangrijke stap gezet met de nieuwe Maatregelenverordening. Maar alleen met een halvering van de boetes ben je er niet. Het komt nu aan op de uitvoering. Hoe doe je dat!?

De PvdA vindt dat we alleen de uitkering mogen verlagen wanneer mensen willens en wetens misbruik maken. We willen dat mensen zo snel mogelijk uit de armoede komen door in ze te investeren en ze te vertrouwen. We zorgen voor de juiste ondersteuning en persoonlijke aandacht. We willen Enschedeërs vroegtijdig bijstaan om niet in armoede en schulden terecht te laten komen en meer grip op hun stressvolle leven te bieden. Inwoners door hoge kortingen op de uitkering verder de schulden in jagen, kan absoluut niet de bedoeling zijn. Vindt de wethouder ook niet dat we moeten voorkomen dat we mensen verder de schulden in jagen? Graag wil ik van de wethouder weten of in de Verordening ruimte is om ten gunste van de inwoner af te wijken?

Onze inwoners verdienen op z’n minst een tweede kans of een persoonlijk gebrachte waarschuwing alvorens de uitkering verlaagd wordt. Er moet van te voren sprake zijn van hoor en wederhoor van de belanghebbende. Het mag niet tot een bezwaarschrift komen. We doen moeite om van te voren het hele plaatje in beeld te hebben. En daarvoor treden de verschillende afdelingen met elkaar in contact. Er wordt integraal gewerkt; er wordt maatwerk toegepast en we werken inclusief! De mens staat voorop!

Daarom heb ik twee vragen aan de wethouder:

1. Is de wethouder bereidt een artikel aan de verordening toe te voegen over het horen van de belanghebbende, waarmee we het voorbeeld van Utrecht volgen?
  2. Is de wethouder bereid voordat een maatregel opgelegd wordt het vierogen principe toe te passen? Waarbij ook de wijkcoach wordt geconsulteerd om zo tot een weloverwogen besluit te komen.

Een samenleving bouw je op basis van vertrouwen. Tuurlijk, de gemeente is gekke Henkie niet. Fraudeurs moeten worden aangepakt. Maar dat moet niet doorslaan naar al die mensen die graag weer aan de bak willen, door betaald werk, door zelf te ondernemen, of door maatschappelijke taken op zich te nemen. En het moet ook zeker niet doorslaan naar de mensen waarbij het gewoonweg niet lukt.

Tot slot: wij straffen niet, maar belonen mensen! Dat moet onze inzet zijn! Waardigheid is waar wij voor staan. Wanneer je geen cent te makken hebt, moet je mensen bijstaan en niet verder in de problemen helpen. Leven in armoede en/of met schulden is al stressvol genoeg.

Rienke Hofman-Bijlstra

Hallo! Ik ben Rienke Hofman-Bijlstra, 43 jaar, geboren en getogen Enschedese. Samen met mijn man en twee prachtige dochters woon ik in Lonneker. In Lonneker voel ik mij thuis en dat is wat ik iedereen wens: een thuis. Met noaberschap. Sinds mijn geboorte ben ik PvdA’er. Mijn vader was bijstandsmaatschappelijk werker en mijn moeder (wijk)verpleegkundige.

Meer over Rienke Hofman-Bijlstra