Commissiebehandeling bestemmingsplan luchthavengebied

Door Arjan Kampman op 8 maart 2018

Afgelopen dinsdag werd in een extra vergadering van het Stadsdeel Noord het bestemmingsplan van de voormalige vliegbasis besproken. Met het vaststellen van het bestemmingsplan moet er voor de komende twintig jaar duidelijk worden wat er wel en niet kan en mag op het terrein van de voormalige luchthaven. Een plan dat voor alle belanghebbenden dus van groot belang is.

Belang

Hoe groot dat belang is, bleek wel uit het aantal insprekers: liefst elf mensen hadden zich gemeld.

Afgelopen week heb ik voor u een longread geschreven om het geheel wat in de historische context te plaatsen en tevens aan te geven waar de bedenkingen zitten voor de PvdA. Onze bedenkingen zitten bij de ruime geluidscontour, de milieu categorie op een aantal plekken op het terrein, het aantal grote evenementen en de blijvende aandacht voor cultuurhistorische waarden.

Het 6.000 pagina’s tellende dossier maakte ook nu weer flink de tongen los. Overigens ook onze complimenten aan alle ambtenaren met de meer dan zorgvuldige voorbereiding en het beantwoorden van alle vragen.

Gedeelde zorgen

Voor ons was het goed te merken dat meerdere partijen ook dezelfde zorgen hebben die wij hebben. De meesten waren ook voorspelbaar op basis van hun gedrag en houding van de afgelopen jaren ten aanzien van het dossier. Bijzonder was in ieder geval om te zien welke move het CDA ineens maakt nu het erop aankomt. Ineens vinden ze de zorgen van alle omwonenden heel belangrijk en vinden ze zelfs dat een besluit uitgesteld moet worden en er weer gepraat moet worden met alle belanghebbenden. Ik heb mijn verontwaardiging hierover niet onder stoelen of banken gestoken. Blijkbaar verkiezingskoorts of iets dergelijks?

Het gaat er om dat we als gemeenteraad nu een goed en wijs besluit nemen. Tenslotte is dat ons werk.

Onze zorgen zijn niet weggenomen tijdens het debat van deze avond. We hebben dan ook met een aantal andere partijen verschillende amendementen dan wel moties aangenomen welke we aanstaande maandag bij de raadsvergadering in zullen dienen.

Ik wil bij deze ook nog alle mensen bedanken die de afgelopen maanden mij van alle informatie hebben voorzien en ook gereageerd hebben op mijn oproepen.

Besluitvorming

Maandag 12 maart is een belangrijke dag voor velen, de laatste raadsvergadering van deze collegeperiode. Ik wens ons allen alvast veel wijsheid toe met het nemen van een wijs besluit.

Arjan Kampman

Arjan Kampman, 55 jaar, geboren en getogen in Enschede. Om precies te zijn de wijk Twekkelerveld. Meer dan 25 jaar getrouwd met Maurizia. Samen hebben we twee zonen, Mauro (24) en Fabio (21). Verbonden Als rasechte Enschedeër voel ik mij enorm verbonden met de stad en al haar vraagstukken. Ik heb mezelf mogen ontwikkelen en

Meer over Arjan Kampman