Update over coalitie-onderhandelingen en raadsakkoord

13 april 2018

Inmiddels liggen de verkiezingen drieënhalve week achter ons. Tijd dus dat de coalitiebesprekingen langzaam vorm beginnen te krijgen. Inmiddels zijn er wat stappen gemaakt. Ook voor een zogenaamd raadsakkoord.

Socialer en progressiever

Op de zaterdag na de verkiezingen is er een eerste duidingsbijeenkomst geweest. Alle partijen hebben daarin uitgesproken hoe zij keken naar de uitslag en het proces om te komen tot een coalitie. Als Partij van de Arbeid hebben we aangegeven dat we vinden dat het wel wat meer linksaf moet: socialer, en progressiever. Op thema’s als werk en inkomen, de zorg en duurzaamheid zien we de grootste ruimte voor verandering en verbetering.

We zijn niet tevreden over hoe de aanpak van de bijstand in de afgelopen jaren is vormgegeven, bijvoorbeeld. En ook in het sociaal domein moeten we nog flinke stappen maken dat we de ambitie van goede én betaalbare zorg waar kunnen maken. Vooral de combinatie van goed en betaalbaar is ingewikkeld, want het vraagt om flink doorpakken in de transformatie van het sociaal domein. En tegelijkertijd zorgen dat dat niet ten koste gaat van de zorg en ondersteuning die we op dit moment kunnen bieden. Het derde thema dat we benoemden is duurzaamheid. Vlak voor de verkiezingen tekenden we met ChristenUnie, D66 en GroenLinks een Klimaatpact. Daarmee onderstreepten we de noodzaak dat er op het gebied van duurzaamheid stappen worden gemaakt.

Kortom, een flinke inhoudelijke opgave voor de gemeente, ook nog eens met beperkte financiële middelen. Dat betekent keuzes maken, slim investeren maar ook zorgen dat je de rekening niet bij de toekomst legt.

Proces

Het is nog niet precies duidelijk hoe het vervolgproces er uit komt te zien. In Jon Hermans-Vloedbeld, oud-burgemeester van Almelo, en Trudy Vos, lid van het College van Bestuur van het ROC van Twente hebben we twee kundige informateurs die aankomende week met een advies zullen komen. Onze wensen ten aanzien van de gewenste koers hebben we vorige week bij hen neer kunnen leggen. Het is aan hen om een advies te geven dat leidt tot een stabiele en sterke coalitie voor de stad.

In samenspraak tussen bestuur en fractie kijken we hoe we de leden zo goed mogelijk op de hoogte kunnen houden. En ook hoe we tijdig de leden kunnen betrekken als er aanleiding is om bijvoorbeeld een ledenvergadering te organiseren om vraagstukken aan de leden voor te leggen.

Raadsakkoord

Nagenoeg alle partijen hebben aangegeven graag te willen nadenken over een raadsakkoord: een akkoord waarin je niet alleen de verschillen benoemd, maar juist ook kijkt waar je het over eens bent. En waar de stad een nadrukkelijke stem in krijgt.

Er is geen blauwdruk voor hoe zo’n raadsakkoord er uit moet zien. Er zijn voorbeelden in het land, allemaal met hun verschillende voor- en nadelen. In gesprek met de andere partijen in de raad kijken we naar de best passende vorm voor Enschede. Wat ons betreft is een raadsakkoord geen compromis die alle politiek uit de politiek haalt. We benutten daarin de kracht van de stad en werken samen om een probleem op te lossen, ook als we het niet allemaal eens zijn over de wijze waarop dat moet gebeuren. Daarover gaan we dan in gesprek

We zien meer een soort van agenda voor ons opgesteld samen met de inwoners, waarin we op een aantal thema’s die er voor de stad toe doen, proberen met goede en werkbare oplossingen te komen.  Een vernieuwende werkwijze waar veel ruimte is voor de inbreng van iedereen.

Waar ben je naar op zoek?