Boulevard: Kop, Top én Flop

15 maart 2018

Voor wie de media de afgelopen weken volgde, leek de Kop van de Boulevard een behoorlijk spannend voorstel. Spannend in de politieke zin, want wethouder Hatenboer meende te moeten aftreden vanwege het dossier. Maar hoewel iedereen nog in het donker tast over de achtergrond van zijn vertrek, zijn de meningen over de plannen voor de Kop van de Boulevard vooral lovend. En dat is terecht.

Kop

De Kop van de Boulevard, het gebied waar de ING, het oude SLO-gebouw en de toren van het voormalige Dish-hotel het aangezicht bepalen, is een zeer centraal gelegen plekje in de stad. En dus één waarvan we het belangrijk vinden dat we er met kwaliteit in investeren. Een mooi hoogwaardig stedelijk woonmilieu, zo heet het in wat ambtelijk termen. Dicht bij belangrijke voorzieningen, goed bereikbaar via alle vormen van vervoer (trein, bus, auto, fiets, lopend) en volop levendigheid in de omgeving.

In LIFE hebben we een partij gevonden die bereid is een flinke miljoeneninvestering in onze stad te doen. Ook het oude ziekenhuis op het Ariënsplein kan rekenen op een flinke investering van de Belgische partner. Dat is mooi. En nodig: als Enschede zich wil doorontwikkelen tot moderne stad met toekomst, moeten we ook serieus werken aan die toekomst. Vernieuwen met lef en ideeën.

Een andere goede ontwikkeling is het feit dat binnen het plan van de Kop van de Boulevard een diverse samenstelling aan woningtypes komt. Er komen flink wat sociale huurwoningen bij waardoor wonen op een mooi centraal plekje niet alleen aan de rijken is voorbehouden. In veel steden worden zij de stad uitgedrukt naar de buitenwijken. In Enschede bieden we gelukkig ook ruimte voor alle inkomensniveau’s op de mooiste plekken van de stad.

In het plan, waaraan de gemeente vijftien miljoen euro investeert door te investeren in de openbare ruimte en openbare voorzieningen, wordt tevens gekeken hoe de routes direct aan de Kop van de Boulevard gelegen een impuls kunnen krijgen. Zeker de Haaksbergerstraat en de Nijverheidstraat hebben niet de uitstraling die past bij wat de Kop van de Boulevard straks wordt. Enkele partijen maken zich zorgen of de nieuwe inrichting wel voldoende kwaliteit behoud voor het openbaar vervoer en de fiets. Wat ons betreft zijn we bij de verdere uitwerking daar kritisch op. En trekken we aan de noodrem als de positie van de fietser en de bus verslechteren.

Flop

Het voortraject van de besluitvorming verdient niet de schoonheidsprijs. Verre van. Vanuit het niets kondigde wethouder Jeroen Hatenboer zijn aftreden aan, omdat hij zich naar eigen zeggen niet gesteund voelde in de besluitvorming over de plannen. Een signaal dat we niet herkennen en dat ook tegenstrijdig is met de reacties in de gemeenteraad afgelopen maandag. We vinden het betreurenswaardig dat de wethouder vervolgens niet, naar goed democratisch gebruik, verantwoording komt afleggen, maar zich middels een briefje afmeldt voor zijn functie. De afgelopen 16 jaar heeft hij als raadslid en wethouder hard voor de stad gewerkt. Hij had zichzelf een beter afscheid dan dit moeten gunnen.