Aanpak van illegale stort en bijplaatsingen

Door Arjan Kampman op 8 december 2017

In de stedelijke commissie van maandag 4 december hebben we het raadsvoorstel illegale stort en bijplaatsingen besproken. Aanleiding voor de bespreking is natuurlijk de enorme rotzooi die we het afgelopen jaar hebben gezien bij de afvaleilanden. Dit naar aanleiding van de invoer van Diftar.

De bespreking ging nadrukkelijk niet over de invoer van Diftar. In het eerste kwartaal van 2018 staat de evaluatie van Diftar op de agenda. Hier zijn zeker de laatste woorden nog niet over gesproken!

Proces

Terug naar het onderwerp van maandag. Voor de zomer hebben we met vele fracties een motie ingediend waarin we de wethouder op hebben gedragen met maatregelen te komen op illegale stort en bij-plaatsingen tegen te gaan. Op 30 oktober hebben we de nota behandeld met de voorgestelde maatregelen vanuit het college. Hierin hebben we nadrukkelijk aan kunnen geven waar wij voor staan. Namelijk een schone stad en een systeem dat dienstbaar moet zijn aan onze inwoners. De voorgestelde maatregelen moeten bijdragen aan een schone stad en zoals eerder gezegd het systeem staat begin 2018 ter discussie.

Voorgestelde maatregelen

De PvdA kan zich goed vinden in de meeste voorgestelde maatregelen.

• 75 kilogram per jaar vrij kunnen storten. We hadden liever 100 kilogram gezien. Dat werkt echter ook weer prijsverhogend.
  • Voorrij tarief voor ophalen van grof afval verlagen van 45 euro naar 20 euro.
  • Het tarief per aanbieding voor de ondergrondse container voor restafval te verlagen van 0,86 euro naar 0,76 euro.
  • Alle huishoudens een pas waarmee ze hun afval naar alle ondergrondse containers kunnen brengen.
  • Voor mensen met kwijtschelding, dit zijn er ongeveer 9000, het aantal aanbiedingen terugbrengen naar het ervaren gemiddelde van dit moment. Hier zijn we altijd scherp om. De inhoudelijke motivering deugd en zal de mensen niet in hun portemonnee gaan raken, tenzij er niet meegewerkt wordt aan gescheiden aanbieden.
  • Een eerste pilot voor een bakfiets dan wel aanhanger in Transburg als de inwoners het willen.
  • Een toename van 2,35 euro voor het vaste tarief. Dit vinden we altijd lastig omdat we tegen verhogingen zijn. We weten echter dat het gemiddelde gezin volgend jaar een paar tientjes minder gaat betalen in het variabele tarief vanwege het afval scheiden van het afgelopen jaar. Daarom kunnen we hierin mee gaan.
  • De te nemen maatregelen gaan we eind 2018 evalueren.

GFT Hoogbouw

Voor de hoogbouw lopen er nu een aantal experimenten voor het gescheiden aan kunnen bieden van gft. Deze krijgen we over een paar maanden gepresenteerd en kunnen we dan on de besluitvorming meenemen. Als PVDA zijn zien we graag dat ook de bewoners van de hoogbouw hun gft gescheiden aan kunnen bieden. We zijn dan ook benieuwd naar de uitkomsten van de lopende pilots.

Tubantia spreekt over “diftarlek”

De TC Tubantia kopte donderdag 7 december in de krant dat inwoners bij het invoeren van de genoemde maatregelen kunnen profiteren van een door hen genoemd ‘diftarlek’. Door straks zelf je vuilniszak weg te brengen naar een ondergrondse container kunnen inwoners van laagbouw al snel per jaar twee tientjes besparen. Dus niet in de grijze bak maar in een zak brengen naar een ondergrondse container.
De PVDA ziet hier geen probleem in.

Communicatie

In onze bijdrage hebben we nogmaals extra aandacht gevraagd voor de communicatie met de inwoners. Graag in begrijpelijke taal voor iedereen. Geen vaktermen. Er vooral niet vanuit gaan dat de inwoner van Enschede onwillig is als het gaat om gescheiden inzamelen.

Besluitvorming

Aanstaande maandag 11 december zullen we in de raadsvergadering definitief gaan besluiten. Als PvdA staan we voor een schone stad. Een systeem dat dienstbaar is aan de inwoners. De straten en afvalpleinen moeten schoon gehouden worden en illegale dump, vooral in het buitengebied, moeten wij keihard aanpakken.

Arjan Kampman

Arjan Kampman, 55 jaar, geboren en getogen in Enschede. Om precies te zijn de wijk Twekkelerveld. Meer dan 25 jaar getrouwd met Maurizia. Samen hebben we twee zonen, Mauro (24) en Fabio (21). Verbonden Als rasechte Enschedeër voel ik mij enorm verbonden met de stad en al haar vraagstukken. Ik heb mezelf mogen ontwikkelen en

Meer over Arjan Kampman