Aanvragen bijzondere bijstand, alleen digitaal?!

Door Rienke Hofman-Bijlstra op 12 oktober 2018

De vragen van de PvdA voor het vragenhalfuur werden afgelopen maandag niet  toegelaten, tot onze grote verbazing. Volgens de plaatsvervangend voorzitter had de ChristenUnie al dezelfde vragen gesteld én ontbrak een duidelijke urgentie.

Wat ons betreft waren onze vragen zeer urgent, we werden afgelopen week namelijk allemaal onaangenaam verrast over het bericht dat vanaf nu de bijzondere bijstand alleen nog maar digitaal kan worden aangevraagd.  Wij wilden zo snel mogelijk antwoorden van onze wethouder, want dit brengt vele inwoners direct in de problemen. Ondanks dat al onze vragen niet waren toegelaten, konden we nog wel de meest urgente vraag stellen, namelijk, kunnen inwoners die niet in staat zijn digitaal de aanvraag te doen, deze nog wel schriftelijk blijven doen? JA, was gelukkig het volmondige antwoord van wethouder Kampman. Natuurlijk kunnen mensen dit ook schriftelijk blijven doen, mocht dit nodig zijn.

Uiteraard zijn we nog niet gerust op deze ontwikkeling en daarom hebben we de mondelinge vragen nu schriftelijk ingediend, ter beantwoording. De antwoorden verwachten wij binnen drie weken te krijgen. Hieronder leest u mijn hele verhaal en de vragen!

Afgelopen donderdag stond ik voor mijn werk op de Doen Beurs in stadsdeel Oost en heb ik kunnen spreken met veel bijstandsgerechtigden. Daar hoorde ik bijzondere en pittige verhalen. Opvallend was dat veel mensen aangaven de computer maar een ingewikkeld ding te vinden en en dat men zich genoodzaakt voelt een computercursus te gaan volgen. Het willen volgen van een computercursus is natuurlijk positief, maar het zegt ook iets over de huidige kennis en kunde over computers. Dat sterkte mij nog meer om vragen te stellen aan de wethouder.

Op 4 oktober las ik in de Tubantia dat vanaf 8 oktober 2018 aanvragen voor bijzondere bijstand alleen nog maar digitaal kunnen worden ingediend, omdat dit onnodig wachten voorkomt. Bij het niet succesvol digitaal aanvragen, mag er wel telefonisch om hulp worden gevraagd aan de medewerker van de gemeente.

De PvdA fractie is bezorgd over deze ontwikkeling. Bijzondere bijstand wordt aangevraagd in bijzondere situaties. Daarbij lijkt een persoonlijke toelichting en dus contact van mens tot mens onontbeerlijk. Bovendien vinden wij het belangrijk voor zowel de aanvrager als de organisatie, dat mensen kunnen overleggen of een aanvraag zin heeft en of het enige kans van slagen. Of zelfs dat men voor een bepaalde aanvraag elders aan moet kloppen, bijvoorbeeld bij de stichting Leergeld of het Fonds Bijzondere Noden. We kunnen niet van onze inwoners verwachten dat zij precies weten waar ze terecht kunnen. De medewerkers van de Gemeente weten dat wel.

Wij vrezen dat minder mensen een aanvraag gaan doen, omdat de digitale drempel te hoog is én de aanvragen die worden gedaan door mensen met wat minder digitale kennis zullen mogelijk meer fouten bevatten, daardoor langer duren of misschien zelfs wel afgewezen worden. Allemaal ongewenste ontwikkelingen.  De aanvraag voor bijzondere bijstand digitaliseren, getuigt van een staaltje systeemdenken en sluit ons inziens niet aan bij de leefwereld. En natuurlijk zijn er inwoners in onze stad die voldoende in staat zijn alles digitaal aan te vragen en voor deze groep is deze ontwikkeling prettig.

De PvdA fractie wil graag van de wethouder weten waar de keuze vandaan komt om aanvragen alleen nog maar digitaal te behandelen. Is dat een financiële kwestie? Of zijn er ook andere redenen?

Een persoonlijke, goed toegankelijke en bereikbare overheid vinden wij belangrijk en er moeten ambtenaren beschikbaar blijven die een aanvrager kan ondersteunen. Ook hiervoor hebben we aandacht gevraagd.

Tot slot willen we graag weten wat de cliëntenraad van deze aanpak vindt en vernemen we graag van het college een aantal cijfers; hoeveel digitale aanvragen worden gedaan, hoeveel cliënten hebben daarbij advies nodig en hoeveel verzoeken zijn wel of niet gehonoreerd.

Wat de PvdA fractie betreft moeten aanvragers de keuze krijgen dit digitaal, schriftelijk, maar ook aan het loket te doen.

Rienke Hofman-Bijlstra

Hallo! Ik ben Rienke Hofman-Bijlstra, 43 jaar, geboren en getogen Enschedese. Samen met mijn man en twee prachtige dochters woon ik in Lonneker. In Lonneker voel ik mij thuis en dat is wat ik iedereen wens: een thuis. Met noaberschap. Sinds mijn geboorte ben ik PvdA’er. Mijn vader was bijstandsmaatschappelijk werker en mijn moeder (wijk)verpleegkundige.

Meer over Rienke Hofman-Bijlstra