Aanpassen betalingsvoorwaarden moet FC Twente wat lucht geven

27 juli 2018

De fans van FC Twente willen niets liever: dat het in de Veste weer gewoon over voetbal gaat in plaats van over randzaken. Helaas gaat het deze zomer bij de club weer over de financiën. Aanpassen van de betalingsvoorwaarden voor de gemeentelijke lening en garantstelling zijn nodig om FC Twente weer wat lucht te geven. Maar daar hoort ook een kritische blik op de organisatie bij.

Gemeentelijke inzet

Het is inmiddels meer dan anderhalf jaar geleden dat de Enschedese gemeenteraad heeft ingestemd met het uitbreiden van de lening aan FC Twente (à 17 miljoen euro) met een garantstelling van (afgerond) 8 miljoen euro. Het was een reddingsoperatie die noodzakelijk was om FC Twente op de been te houden. Er zijn strenge voorwaarden gesteld aan FC Twente: organisatorisch is er sindsdien veel veranderd, maar nog niet naar tevredenheid.

Financiële risico’s komen uit

In de afgelopen maanden hebben zich drie zaken voor gedaan die maken dat FC Twente het moeilijk heeft:

• De degradatie naar de eerste divisie betekent financieel flink minder inkomsten.
  • Zaken uit het verleden hebben geleid tot een oordeel van de Belastingdienst dat er 4,4 miljoen euro moet worden betaald.
  • Een zaak voor het internationale sporttribunaal CAS tegen zaakwaarnemer Bunge van Jesus Corona werd verloren, waardoor FC Twente daar ook nog een flink aantal miljoenen moet betalen.

Eén en ander heeft geleid tot een situatie waarin FC Twente niet meer aan al haar verplichtingen voor komend seizoen kan voldoen. Zeker niet omdat er ook flink moet worden geïnvesteerd in de nieuwe selectie: een kwalitatief goed elftal is nodig om mee te doen om promotie. Promotie is belangrijk om voldoende inkomsten te kunnen genereren om weer gezond te worden.

Voorstel van het College van B&W

Ondernemers uit de regio zijn bereid wat te doen als ook de gemeente meebeweegt. Wethouder Eerenberg heeft in de afgelopen periode vaak met FC Twente gesproken over de mogelijkheden én onmogelijkheden daarvoor. Dat heeft geleid tot een plan en als PvdA hebben we positief gereageerd op het voorstel van het College van B&W om het betalen van rente, aflossing en risicopremie uit te stellen. Het draagt bij aan de financiën structureel op orde krijgen.

FC Twente organisatorisch op orde

Voordat de financiën structureel op orde zijn is ook een gezonde organisatie nodig. Ook daar worden afspraken over gemaakt. Daar komen we na het zomerreces als gemeenteraad ook nog over te spreken met het College.

We maken ons oprecht zorgen over de kwaliteit van de organisatie. Tot onze teleurstelling hebben we moeten concluderen dat de uitvoering van het beleidsplan “GEWOON doen, gewoon DOEN”, dat in 2016 is gepresenteerd voor de visie op de periode tot en met 2020, onvoldoende op schema ligt. Aan het College van B&W hebben we dan ook meegegeven om, samen met andere belanghebbenden, nog steviger FC Twente achter de broek aan te zitten om de zaken organisatorisch weer op orde te krijgen.

Waar ben je naar op zoek?