A1 moet worden aangepakt
De snelweg A1 vormt een belangrijke verbinding met het achterland en het Oostblok. Veel van de in Rotterdam aangevoerde goederen moeten worden vervoerd naar de rest van Europa. Een gedeelte gaat per spoor en per schip, de rest over de weg.
De economie trekt aan en dat vertaalt zich in meer (vracht)verkeer. Het verkeer op de A1 loopt nu op meerdere plekken al regelmatig vast. Dat komt door het verkeersaanbod en door ongevallen. Er hoeft maar iets te gebeuren en er ontstaan files. De weg is niet meer berekend op de hoeveelheid verkeer die er dagelijks overheen gaat.
Dat heeft ook gevolgen voor het omliggende gebied. Het verkeer zoekt bij oponthoud, geleid of eigener beweging, via andere wegen zijn doel. Daar neemt de verkeersdruk dus onnodig toe.
Het provinciaal verkiezingsprogramma van de PvdA geeft aan dat geïnvesteerd moet worden in de bereikbaarheid langs hoofdassen en de verbinding tussen economische kerngebieden.
De A1 moet volgens mij (en vele anderen) een extra rijstrook in beide richtingen krijgen om het verkeer aan te kunnen. Een krachtige lobby om het Rijk daartoe te bewegen, is hard nodig. Misschien moeten we zelf wel initiatieven nemen om schop de grond in te krijgen.
Dat geldt ook de N18. De provincie zou eens door moeten pakken en moeten beginnen met de aanleg van deze weg. Daarvoor zouden ook Essentgelden kunnen worden ingezet.
Stilstaan kost miljoenen voor het bedrijfsleven, stagneert de groei van de economie en hindert de vestiging van bedrijven in Overijssel en Twente. Ik ben niet voor het alsmaar draaien van extra asfalt, maar dat we in Overijssel een bereikbaarheids- en verbindingsprobleem hebben, is duidelijk. Daar moet de komende jaren wat aan gebeuren!
André Boersma staat op plaats 24 van de kandidatenlijst voor de Provinciale Statenverkiezingen op 18 maart