Een eerste indruk van het wethouderschap

Door Arjan Kampman op 14 september 2018

Beste Partijgenoten,

8 weken geleden ben ik namens de PvdA geïnstalleerd in het college van Burgemeester en Wethouders. Voor mij een hele eer, en tevens grote verantwoordelijkheid, om dit mogen doen in onze stad. Als geboren en getogen Enschedeër is het echt heel bijzonder.

Als wethouder heb ik de portefeuille: Werk, Inkomen, Emancipatie, Arbeidsmarkt, Transformatie Sociaal Domein en Stadsdeel Zuid. Na Olga Halsema de eerste PvdA wethouder die zich o.a. met werk en inkomen bezig mag gaan houden. Onder deze verantwoordelijkheid valt ook het Armoede- en Schulden beleid, de Stadsbank en de DCW.

Een portefeuille met veel uitdagingen en een coalitie akkoord dat duidelijk is op basis van welke waarden we willen werken. Vertrouwen, de leefwereld van mensen en preventie, om er maar een paar te noemen. Het is een grote opgave in lastige financiële tijden waarbij het de kunst is om er te zijn voor mensen die, om welke reden dan ook, ondersteuning dan wel een zetje in de rug nodig hebben.

De eerste drie weken heb ik vooral kennis gemaakt met veel mensen en organisaties. Het is erg mooi en goed om te zien wie zich allemaal inzetten voor onze inwoners. Natuurlijk krijg ik uit al die gesprekken ook boodschappen en tips mee. “Arjan, denk er aan, het gaat om de mensen en niet de systemen”. “Daar bij Werk en Inkomen gaan een aantal zaken niet goed”. “We moeten meer werk maken van al die mensen met schulden”. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Aan mij de schone taak om vooral te luisteren en te kijken hoe we nu de zaken hebben georganiseerd. Hoe we de verbinding kunnen maken tussen alle mooie initiatieven in onze stad en het werk van alle ambtenaren. Tenslotte trekken we allemaal aan dezelfde kant van het touw; hoe maken we de Enschedese samenleving elke dag een beetje leuker en gaan we respectvol met elkaar om.

Na deze kennismakingen ben ik ben ik drie weken met mijn gezin op vakantie geweest. Even genieten van de tijd samen, met drukke tijden voor de boeg.

Nu ben ik inmiddels weer drie weken aan de slag en voer ik veel gesprekken, zowel  in- en extern, om te komen tot een goede bestuurlijke opdracht voor mijn rol als coördinerend wethouder transformaties sociaal domein. Een pittige opgave. Hoe gaan we alle ondersteuning en zorg zo organiseren dat het meer aansluit bij de leefwereld van mensen en niet vanuit de systeemwereld van wetten en protocollen. Hoe doen we dit meer in samenhang met de geheel Enschedese samenleving. Ik kom hier binnenkort nog uitgebreider op terug.

Momenteel zijn we druk met de voorbereiding van de eerste begroting van het huidige college. Een stevige opgave met de huidige financiële mogelijkheden. We weten dat we veel geld vanuit de algemene middelen bij het sociale domein moeten doen en dit doen we met de overtuiging dat het nu niet anders kan. De lobby naar het rijk voor meer geld blijven we voeren, zoals recent de aanvraag vanuit Enschede om compensatie te krijgen uit de landelijke “stroppenpot” is inmiddels onderweg naar Den Haag.

Volgende week start het politieke seizoen weer en beginnen de stedelijke commissies, Stadsdeelcommissie en raadsvergaderingen weer. Ik heb er zin in!

Arjan Kampman

Arjan Kampman, 55 jaar, geboren en getogen in Enschede. Om precies te zijn de wijk Twekkelerveld. Meer dan 25 jaar getrouwd met Maurizia. Samen hebben we twee zonen, Mauro (24) en Fabio (21). Verbonden Als rasechte Enschedeër voel ik mij enorm verbonden met de stad en al haar vraagstukken. Ik heb mezelf mogen ontwikkelen en

Meer over Arjan Kampman

Waar ben je naar op zoek?