25 mei 2024

Serieuze strijd tegen zwaar werk

1 mei viering voor progressieve mensen in Steenfabriek De Werklust in Losser

(verslag Titia van Hooijdonk)

Op 1 mei vierden we de Dag van de Arbeid in Steenfabriek de Werklust in Losser, de presentaties vonden plaats in de ruimte waar oorspronkelijk de stenen lagen te drogen. Dit gaf de avond een bijzondere historische sfeer.

Organisatie door meerdere progressieve organisaties

Deze 1 mei viering was Twente-breed georganiseerd door de progressieve organisaties PvdA, GroenLinks, NCPN, SP en FNV. De leden hiervan en uiteraard ook belangstellenden waren vanavond van harte welkom, dus het was gezellig druk. Vanuit waar we zaten kon ik voortdurend buiten de vogels horen, wat de sfeer ook weer iets extra’s gaf.

V0orafgaand aan de 1 mei viering konden bezoekers een historische rondleiding door de fabriek volgen. Ook mochten ze meerijden met het treintje over het werkspoor naar de kleigroeve. Dit had ik zelf eerder al gedaan, maar toen ik aankwam zag ik het treintje met passagiers net aan komen rijden.

Zwaar werk

Het thema van de avond was ‘zwaar werk’. De eerste spreker was Jimme Nordkamp, Tweede Kamerlid voor GroenLinks-PvdA. Hij was zeer strijdlustig en maakt om te beginnen een vergelijking met op de basisschool: vroeger wilden kinderen de beste van de klas zijn en andere kinderen naar beneden halen. Maar je kunt beter niet met elkaar strijden maar je kunt beter juist met elkaar samenwerken. Ook vertelde Jimme dat je spaargeld over kan hebben of dat je juist moet sparen. Helaas hebben steeds meer mensen dat laatste. Bij de Europese verkiezingen is het daarom belangrijk dat een progressieve partij aan de macht komt.

Kanaljerood

Projectkoor Kanaljerood trad op met enkele liederen met teksten over o.a. arbeid, de natuur en de oorlog. Het optreden was kwalitatief goed en de teksten sloten zeer goed aan op de actualiteit.

Workers Memorial Day

De tweede spreker was Kitty Jong, vicevoorzitter van het landelijk FNV-bestuur. Zij vertelde over Workers Memorial Day: de dag waarop we stilstaan bij de werknemers die door hun werk gehandicapt zijn geraakt of zelfs zijn overleden. Ik kon de emotie in de stem van Kitty voelen toen ze vertelde over ontstane arbeidshandicaps in verschillende waargebeurde situaties. Arbeidshandicaps ontstaan op korte termijn door ongelukken, op lange termijn door werken met gevaarlijke stoffen. De werkgever is verplicht tot preventie ter voorkoming van arbeidshandicaps en tot vergoeding na het ontstaan van de handicap. Helaas wil het aan beiden nog wel eens ontbreken.

Kanaljerood sloot af met opnieuw enkele liederen met goede teksten, aan het eind sloten we met zijn allen af met de Internationale. Hiermee kwam opnieuw een geslaagde 1 mei viering ten einde.