Ombudsteam PvdA Enschede brengt jaarverslag 2015 uit
Namens het Ombudsteam Enschede,
Rianne Bruijs, voorzitter
Het ombudsteam van de PvdA wil inwoners van Enschede ondersteunen en adviseren als ze kampen met “kleine problemen” die vaak grote ergernissen zijn en ze er zelf niet meer uitkomen. Bijvoorbeeld doordat ze door de instanties steeds van het kastje naar de muur worden gestuurd of gewoon de weg in ‘regelland’ niet weten.
De PvdA neemt deze problemen serieus en helpt mensen een oplossing te vinden. Alle inwoners van de gemeente Enschede kunnen het ombudsteam om hulp vragen. Het team heeft een kerngroep van 5 mensen die gepokt en gemazeld zijn op de terreinen waar de meeste vragen en klachten over gaan.
Onlangs heeft het ombudsteam het jaarverslag 2015 uitgebracht.
Uit dit jaarverslag blijkt dat in 2015 met het aantreden van de gemeentelijke klachtencommissaris het aantal hulpvragen bij het ombudsteam fors afnam. Dat zou er op kunnen wijzen dat deze ingreep vanuit de gemeenteraad, om zelf meer de verantwoordelijkheid te nemen voor de kwaliteit van de uitvoering van haar beleid, werkt. Er zijn over een aantal onderwerpen door de klachtencommissaris kritische rapporten uitgebracht die de gemeenteraad zich aan kan trekken.
Feitelijk zijn hulpvragen die bij het ombudsteam van de PvdA Enschede binnen komen herkenbaar in het kader van de rapporten van de klachtencommissaris.
In 2015 kreeg het ombudsteam 19 nieuwe hulpvragen. Daarnaast waren we nog bezig met elf hulpvragen van voorgaand kalenderjaar.
Het ombudsteam PvdA Enschede is onderdeel van een groeiend aantal lokale teams in het hele land. Vanuit Enschede is, in samenwerking met de collega’s in Hengelo, het initiatief genomen om het netwerk van ombudsteams binnen de PvdA een formele positie te geven. Dit initiatief wordt door de landelijke PvdA ondersteund.
Meer informatie over het ombudsteam kunt u hier vinden.