Werkgelegenheid

Iedereen moet mee kunnen doen op de arbeidsmarkt. We investeren in talent en geven mensen de kans zich te ontplooien en ontwikkelen. Daarbij gaan we uit van vertrouwen en we belonen liever dan we straffen. De Partij van de Arbeid gaat haar best doen om in Enschede de groei van werkgelegenheid te stimuleren. De werkwijze van de bijstand is gericht op de behoeften van mensen en sluit aan bij de kansen die werkgevers kunnen bieden. Voor mensen zonder werk moeten we zorgen dat ze meedoen in onze stad en niet aan de kant staan.
  • In de publieke sector zijn in de afgelopen jaren veel banen verdwenen. Dit terwijl er veel behoefte is aan uitvoering van publieke taken. We creëren 500 nieuwe werkplekken, in het openbaar onderhoud en de zorg. Een deel van die banen creëren we bij de gemeente zelf. De kosten daarvan zijn deels gedekt binnen de WMO en ze vallen deels weg door de besparingen op uitkeringen.
  • We stimuleren dat mensen minder aanspraak hoeven te maken op de bijstand. Daarbij werken we nauw samen met werkgevers. We pleiten voor een verder doorgevoerde werkgeversaanpak, waarin we goed luisteren naar hun behoeften.
  • PvdA maakt zich sterk voor experimenten binnen de bijstand: bijverdienmogelijkheid, combinatie bijstand met werk, basisinkomen en een socialere werkwijze van de bijstand. We moeten sterker inzetten op mogelijkheden voor kleinschalige bedrijvigheid in de stad. Enschede is van oudsher een stad met ondernemende inwoners. We maken bedrijvigheid en dienstverlening in de stad beter mogelijk, bijvoorbeeld door de uitbreiding van flexibele bedrijfsruimte (zzp-hotspots; tijdelijke commerciële ruimtes) in de stad. We hebben aandacht voor kansen op werk en wonen voor mensen op alle opleidingsniveaus. Zodoende groeien mensen door tijdens hun carrière en zijn we aantrekkelijk voor mensen die hun opleiding hebben afgerond aan het ROC van Twente, Saxion of Universiteit Twente (UT).
  • We willen een versterking van de ontwikkeling van de “stadscampus” in Enschede en we willen dat de UT daar nadrukkelijk bij betrokken wordt. Een mogelijkheid is het ontwikkelen van gezamenlijke functies van UT, Saxion, MST, Roessingh op het gebied van medisch-technologisch onderzoek en ontwikkeling op en nabij de Stadscampus.
  • Voor sommigen is een baan bij een reguliere werkgever niet haalbaar. Voor hen moet beschut werken beschikbaar blijven. De PvdA zet in op goed werk in het beschutte bedrijf, met goede arbeidsvoorwaarden, prettige en veilige werkomstandigheden en uitstekende begeleiding. Mensen met een arbeidsbeperking houden recht op het minimumloon door een aanvulling van de gemeente op de bijstand