Verkiezingsprogramma 2022-2026

Beste Enschedeër,

Thuis in Enschede, omdat wij zoveel van ons Eanske houden. Dat je op je fiets zit en denkt: ‘stad, wat ben je mooi’. Er is zoveel om van te houden: de duizenden bomen in onze prachtige parken, de textielfabrieken waar nu een nieuwe generatie woont, de prachtige Oude Markt met haar unieke aantrekkingskracht. De kleurrijke verzameling van mensen die zo verschillend zijn, afkomstig uit 160 landen, jong en oud, rijk en minder rijk, die allemaal een bijdrage leveren en samen onze stad maken. De mix van dromers, denkers, durvers en doeners, met het hart op de goede plek, dat maakt onze stad uniek.

Enschede, de stad die volop kansen biedt, met een prachtige historie. Die oprecht en rauw is en bijzondere plekjes kent zoals de vele landgoederen en ons industrieel erfgoed. De stad die in het oosten van Nederland ligt én tegelijk in het centrum van Europa.

Als sociaal democraat ben ik er trots op dat de PvdA een belangrijke bijdrage heeft kunnen leveren aan de lange geschiedenis van Enschede. Wij strijden voor de toekomst van Enschede. Dat is waar de verkiezingen in maart over gaan. En dat is waar de plannen en de ambities in dit verkiezingsprogramma over gaan.

Samen kiezen wij in maart 2022 welke kant het op moet gaan met onze stad. Wij willen een stad met een goede toekomst voor iedereen.

We staan op een keerpunt. Ons ideaal van gelijke kansen voor iedereen staat steeds meer onder druk. Staan we toe dat kansen van kinderen worden bepaald door de situatie waarin ze zijn opgegroeid? Het is bijna onmogelijk een betaalbaar huis te vinden in Enschede. De kloof tussen rijk en arm wordt steeds groter. Sluiten we onze ogen voor de klimaatcrisis? Staan we toe dat mensen worden buitengesloten?

Wij kiezen voor een stad waar je je thuis kunt voelen, wie je ook bent en waar je ook vandaan komt. Daarvoor is het nodig dat er meer betaalbare huizen worden gebouwd. Dat we de stad beschermen tegen beleggers en huisjesmelkers. Dat we onze grond eerlijker verdelen. Huizen zijn om in te wonen, wonen is geen verdienmodel.

Je bent thuis in een stad waar goed werk is, waar goed onderwijs wordt gegeven, met veel groen, schone lucht en veilige straten. Waar je grip hebt op je eigen leefomgeving. Daarom gaan wij meteen aan de slag met de wijken die een opknapbeurt verdienen. We willen die huizen geschikt maken voor de toekomst. En we zorgen voor basisbanen. We willen meer zorg- en dienstverleners, meer ogen en oren in de wijk en meer helpers op school.

Je bent thuis in een stad als je je welkom voelt en mee kunt doen. Uitsluiting, discriminatie en intolerantie zijn onacceptabel. In Enschede mag geen kind in armoede opgroeien en moet ieder kind mee kunnen doen, ongeacht waar haar of zijn wieg heeft gestaan. De PvdA is hier duidelijk in: wij investeren ongelijk voor gelijke kansen. Wij geloven dat we er allemaal op vooruit gaan als het met iedereen goed gaat. Nu en straks.

In maart 2022 kiezen we samen voor de toekomst van Enschede. Wij kiezen voor een gelukkige stad, een thuis voor alle Enschedeërs.

Doe jij mee?

Lieve groet,

Yara Hümmels, Lijsttrekker Enschedese PvdA

Hoofdstukken

Binnenkort beschikbaar!

Downloaden

Lees hier het verkiezingsprogramma (in pdf).