Door op 22 december 2016

PvdA wil opheldering over evenementenprogramma 2017

Enschede investeert jaarlijks veel geld in evenementen. De evenementen dragen bij aan de uitstraling en ontwikkeling van de stad. Op 20 december informeerde het College van B&W de gemeenteraad per brief over het Evenementenprogramma 2017. Opvallend is dat meerdere activiteiten die voorheen wel werden gesubsidieerd, komend jaar niet op een bijdrage kunnen rekenen. Reden voor de PvdA om schriftelijke vragen te stellen.

In de bijlage van de brief is te lezen welke evenementen het betreft met een motivatie. In de Tubantia van 22 december hebben we kunnen lezen over onenigheid binnen de organisatie van Memphis Heart & Soul Festival en de gevolgen daarvan voor een eventuele subsidietoekenning.

Memphis Heart & Soul en Multiculturele Markt
Memphis Heart & Soul en de Multiculturele Markt zijn twee evenementen waarvoor de subsidie niet wordt doorgezet. Jammer, want het zijn mooie evenementen die bijdragen aan een bruisende binnenstad. Heeft het college er wel voldoende voor gedaan om te zorgen dat deze evenementen kunnen worden voortgezet? Daarop willen we graag antwoord van het college.

Zeker waar het Memphis Heart & Soul betreft, waar volgens Tubantia onenigheid tussen de organisatoren ten grondslag ligt aan een mogelijk einde. Voor een evenement dat zo goed past bij onze textielgeschiedenis en de band met één van de grootste muziekbolwerken ter wereld, zou het zonde zijn als een interne ruzie leidt tot het einde van een evenement met potentie.​

Continuïteit
Investeren in een evenement betekent ook investeren in de toekomst, zo vindt de PvdA. Met een subsidie wordt de groei naar een groter evenement met een groter bereik en grotere bijdrage aan de gemeentelijke doelstellingen mogelijk. Het college draagt dan ook de verantwoordelijkheid om te zorgen dat er enige continuïteit in het aanbod ontstaat. Dat betekent balanceren tussen kansen vergroten van bestaande evenementen om door te groeien en nieuwe initiatieven om zich te ontplooien. Daarmee dragen we serieus bij aan het uitdragen van Enschede als bruisende stad waar veel te doen en te beleven is.

Waar ben je naar op zoek?