Door op 28 september 2016

Uitreiking Jan Schaeferprijs 2016 op 1 oktober

Op zaterdag 1 oktober wordt de Jan Schaeferprijs 2016 uitgereikt. Deze jaarlijkse prijs, ingesteld door de PvdA-fractie Enschede, is bedoeld voor mensen die de handen uit de mouwen hebben gestoken en/of een bijzonder initiatief hebben genomen. Hun bijdrage heeft een zichtbare of tastbare verbetering opgeleverd voor het leefkli­maat in de buurt of in de stad.
De prijs bestaat uit een persoonlijke herinnering voor de winnaar(s) en een passend cadeau ter waarde van 500 euro ter ondersteuning van het initiatief.

Acht kandidaten
Dit jaar zijn er acht kandidaten. Met alle kandidaten zijn interviews gehouden; die zijn vervat in een rapport dat aan een onafhankelijke jury is voorgelegd.
De kandidaten zijn:

• Stef Heurman, voor zijn inzet als initiatiefnemer van het speelbos is de Eschmarke.
  • Vrijwilligers van Stichting Leergeld, voor hun jarenlange inzet om kinderen in armoedige omstandigheden toch aan sport, cultuur en schoolreizen te laten deelnemen.
  • Frans Feil, voor zijn inzet als voorzitter van kinderboerderij Noord, die laagdrempelig toegang biedt aan veel inwoners en kinderen van Noord.
  • Leo Moons, die als voorzitter van de Stichting Wijkraad Binnenstad Enschede het initiatief genomen heeft om verlichting aan te laten brengen in de Noorderhagen richting het Wilminksplein.
  • Kiek’n en Koop’n, ontmoetingshuis in de wijk Pathmos, dat wordt gerund door een groep vrijwilligers, waar bewoners naast het in- en verkopen van spullen binnen kunnen lopen voor gezelligheid en een kopje koffie.
  • Jochem Niks, 100 jaar oud en nog altijd actief in het geven van tekenlessen.
  • Johan Oosterloo, voor zijn inzet en betrokkenheid in de wijk Boswinkel, onder andere als lid en penningmeester van de wijkraad West-Boswinkel.
  • Gerben de Jong, voor zijn tomeloze inzet als secretaris bij De Brink en Bewonerscommissie Bijvank Noord.

Op 1 oktober zal blijken wie zich winnaar mag noemen.

Uitreiking door Sharon Dijksma
De uitreiking vindt plaats tijdens een feestelijke bijeenkomst in buurthuis ’t Nije Terphoes, Noordhollandstraat 4, die om 16.00 u. begint. De presentatie is in handen van Laurens van der Velde, fractievoorzitter van de PvdA in Enschede. Sharon Dijksma, staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, zal de aanwezigen toespreken en de prijs overhandigen.
De toegang is vrij.

Meer informatie over de prijs en de eerdere winnaars is hier te lezen.