Onbegrijpelijk: wachtlijst voor laptop uit gelden voor kinderen in armoede

18 oktober 2017

Iets meer dan een miljoen euro krijgt de gemeente sinds dit jaar extra van het Rijk. Geld specifiek bedoeld om kinderen die in armoede opgroeien een helpende hand toe te steken. Teleurstellend genoeg kiest Enschede er voor dit geld ergens anders voor uit te geven. Ondertussen blijkt er voor de projecten voor kinderen in armoede te weinig geld. Reden voor vragen.

Extra Rijksmiddelen

Eerder dit jaar hebben we het al aangekaart: Enschede zet de extra middelen die ze van het Rijk ontvangt voor kinderen in armoede niet uit aan het doel waarvoor het bedoeld is. We stelden tot twee keer toe een amendement op om dit te veranderen. Zonder succes :het College van B&W en de coalitiepartijen D66, CDA, VVD, Burgerbelangen en ChristenUnie steken het geld liever in wat anders.

Vandaag bleek dat er voor sommige projecten voor kinderen in armoede niet genoeg geld is. Neem het project waarin jeugd de mogelijkheid krijgt om een laptop aan te schaffen. Essentieel om goed mee te kunnen doen op school. Er is inmiddels zelfs een wachtlijst als gevolg van te weinig budget, aldus Tubantia.

Wereld op z’n kop

Dat is de wereld op z’n kop! Er is voldoende geld, alleen weigeren partijen dat geld uit te geven aan het doel waarvoor het bedoeld is. Ondertussen doet wethouder Welman de oproep aan maatschappelijke instanties om bij te dragen. Een vreemde en ongeloofwaardige oproep van een wethouder die de raad zelf voorstelt dat geld voor kinderen in armoede wel ergens anders aan besteed mag worden!

Wij vroegen het College van B&W opheldering over de ontstane situatie. Het zou goed zijn als het College van B&W alsnog besluit het geld wel daar in te zetten waar het hoort. Zo kunnen projecten als het laptopproject goed en succesvol worden uitgevoerd, zodat we zo veel mogelijk kinderen in de stad de kans geven om mee te doen.