Door op 13 januari 2017

PvdA congres: doe mee!

Komend weekend, op 14 en 15 januari, vindt in Utrecht het landelijk PvdA congres plaats. Dit jaar volgens het “one man one vote” principe: elk lid kan een stem uitbrengen en elke stem telt even zwaar mee. Een overwinning voor de democratie! Een grote delegatie uit Enschede reist af naar Utrecht om invloed uit te oefenen op het verkiezingsprogramma van de PvdA.

Naast vaststelling van het verkiezingsprogramma zal ook gestemd worden over de kandidatenlijst van de Tweede Kamer, met speciale aandacht voor Enschedese kandidaten Sharon Dijksma (staatssecretaris en nummer 4 op de lijst) en Ed Wallinga (oud-wethouder van Enschede), en wordt het lijsttrekkerschap van Lodewijk Asscher bekrachtigd.

Krachtig signaal Enschede
In de voorbereiding van het congres heeft de PvdA Enschede een krachtig signaal laten horen door amendementen (wijzigingen op het verkiezingsprogramma) in te dienen waarvan een groot deel met forse meerderheid is opgenomen in het verkiezingsprogramma. De basis hiervoor was de drukbezochte ledenvergadering in november 2016.

Zo heeft René Tenkink drie moties ingediend over meer werk (samenwerking in een regionale arbeidsmarkt, grensoverschrijdende regionale arbeidsmarkt, handhaven van rechtbank en belastingdienst in krimpgebieden), Saskia Voortman over middelbaar onderwijs (meer aandacht voor vakmanschap) en Frank Halfwerk over een open samenleving (vóór acceptatie van LHBTI).

Belangrijke wijzigingen waar zaterdag nog over wordt gestemd, zijn het voorkomen van injectie van bodemvreemde stoffen zoals verontreinigd afvalwater in de bodem, het terugdraaien van bezuinigingen op de jeugdzorg en een flexibele AOW-leeftijd.

Stemmen kan overal
Stemmen kan overal, thuis op de bank of onderweg in de trein via www.pvdastemt.nl. De persoonlijke Stemcode is te vinden via https://mijn.pvda.nl, onder “Mijn Lidmaatschap”. Heb je nog geen stemcode? Maak dan nog snel een account aan via https://mijn.pvda.nl, gebruik makend van het relatienummer dat onderaan elke zondagbrief staat.

Samenvatting om te stemmen:
Zaterdag 13:15 – 16: 15: Verkiezingsprogramma
Zaterdag 16:15 – 16:45:  Actuele moties om richting te geven aan de Tweede Kamer / partijbestuur
Zondag 13:15 -15: 15: Kandidatenlijst Tweede Kamer

Houd jezelf tijdens het congres op de hoogte via de Twitter account van PvdA Enschede! @pvdaenschede, https://twitter.com/pvdaenschede

Laten we samen een Nederland bouwen waar iedereen trots op kan zijn!

Waar ben je naar op zoek?