Door op 26 oktober 2016

Themabijeenkomst over gevolgen veranderende arbeidsmarkt

“Voor wie is er nog goed werk in een snel veranderende arbeidsmarkt?”. Onder die titel organiseert de PvdA Enschede een themabijeenkomst over de gevolgen voor de arbeidsmarkt van een snel veranderende regionale economie. Deze bijeenkomst wordt gehouden op vrijdag 4 november om 19.30 uur in brasserie Het Vrijdag, Steenbeltsweg 48 (Roombeek).

Diverse sprekers verdiepen het thema. Dat zijn:

• John Kerstens, PvdA Tweede Kamerlid en woordvoerder arbeidsmarkt;
  • Kristina v/d Molen, vicevoorzitter FNV Jong;
  • John v/d Vegt, voorzitter ROC Twente en lid Twenteboard
  • Edwin v/d Wiel, arbeidsmarktdeskundige Regio Twente;
  • Duco Bannink, sociaal wetenschapper Vrije Universiteit Amsterdam.

Verder wordt Willem v/d Vlucht, directeur Brug naar Werk, geïnterviewd en zal Laurens van der Velde, voorzitter PvdA-raadsfractie Enschede, reageren op de inbreng van de sprekers.
De presentatie is in handen van Bert Otten, oud wethouder sociale zaken van Hengelo.

De sprekers schetsen allemaal vanuit hun deskundigheid  de belangrijkste ontwikkelingen van de regionale economie en de effecten daarvan voor de regionale arbeidsmarkt. Moderne technologie, digitalisering en robotisering zetten door en zorgen voor een sterk veranderende, flexibele arbeidsmarkt. Voor wie zijn deze ontwikkelingen gunstig en wie kunnen helaas niet meekomen?  Ontstaat er zo langzamerhand niet een tweedeling in de maatschappij met hoogopgeleiden die baat hebben bij die nieuwe technologieën en een groter wordende groep die lager opgeleid is en dreigt af te haken?

De PvdA maakt zich zorgen over deze groep lager opgeleiden die zich “voegt”” bij de mensen die al een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Wat kan en moet de inzet van de PvdA zijn op dit gebied?

De themabijeenkomst vindt plaats in Enschede, maar de reikwijdte is groter: de regio Twente. Brasserie Het Vrijdag wordt gerund door de Stichting Brug naar Werk, een sociale onderneming die investeert in mensen met grote afstand tot de arbeidsmarkt.

Het Vrijdag is goed bereikbaar per OV, 1,5 km van Enschede CS, diverse buslijnen of OV fiets. Wie met de auto komt, wordt geadviseerd te parkeren aan de Voortsweg, Stroinksbleekweg, Hulsmaatstraat of Lijsterstraat.