Door op 23 september 2016

Delegatie PvdA Enschede deelnemer bij conferentie SPD

Op uitnodiging van de SPD Ortsverein (vergelijkbaar met een PvdA-afdeling) Eickel aus Herne nam een delegatie van onze PvdA-afdeling deel aan een conferentie op zaterdag 10 september.

De bijeenkomst vond plaats in Gronau, waar de SPD-leden een conferentieweekend organiseerden. Het thema van dit weekend was: overeenkomsten en verschillen tussen Duitsland en Nederland. Ook wilden onze SPD-vrienden graag weten welke onderwerpen binnen de PvdA afdelingen actueel zijn. Onze delegatie bestond uit Laurens v.d. Velde (vanuit de gemeenteraadsfractie), Wim Jansen Lorkeers (vanuit het Gewest Overijssel) en Janke Smit (vanuit het afdelingsbestuur Enschede).

Presentatie PvdA en NL
Laurens v.d. Velde verzorgde een presentatie over de verschillende bestuurslagen binnen de Nederlandse staatsstructuur en gaf daarbij aan waar voor de PvdA prioriteiten liggen. Hierbij waren uitgangspunt de door ons partijcongres vastgestelde `Van Waarde prioriteiten´.
Aandacht besteedde hij ook aan de maatschappelijke situatie, waaronder:

• de toenemende afstand tussen burger en politiek,
  • weinig interesse bij de burger voor de politiek,
  • knelpunten tussen democratische legitimering en binding,
  • grote anonieme organisaties die de zelfhulp hebben verdrongen,
  • zichtbare resultaten van rechtse politiek met als gevolg: kleinere overheid, minder verantwoordelijkheid en liberalisering.

Zelfde ontwikkelingen
Naar aanleiding van de presentatie was er ruimte voor gedachtenuitwisseling met de aanwezige leden van de Ortsverein. Daarbij bleek dat zij met feitelijk dezelfde ontwikkelingen te maken hebben.

De conclusie van onze Duitse SPD-vrienden en onszelf was, dat het een hele zinvolle bijeenkomst was en dat dit contact zeker voor herhaling vatbaar is.

Met speciale dank aan Laurens voor de voortreffelijke presentatie in de Duitse taal, die ook door onze gastvrouwen en –heren erg werd gewaardeerd.