Door op 13 juli 2016

Zonnepanelen langs A35/N35 als geluidsscherm en energiebron

Bewoners van de wijken Boswinkel, Ruwenbos, Stroinkslanden en Diekman Es ondervinden in toenemende mate geluidsoverlast van het verkeer op de A35/N35. De verkeersintensiteit op deze weg zal de komende jaren naar verwachting stijgen en daarmee ook de geluidsoverlast. Verhogen of plaatsen van geluidsschermen en geluidswallen is kostbaar en ligt niet voor de hand.

Op de Motiemarkt, voorafgaand aan de behandeling van de Zomernota, werd het idee aangedragen om zonnepanelen te plaatsen. Die kunnen het geluid weren en gelijkertijd op duurzame wijze energie opwekken. Twee vliegen in één klap. Een innovatief ontwerp zou mogelijk subsidie kunnen krijgen en door deelname van partners gerealiseerd kunnen worden. Er zou ruimte geboden kunnen worden aan inwoners uit de omgeving of aan andere Enschedeërs om de panelen voor opwekken van energie te benutten.

De PvdA vind dit een goed idee. Het is een experiment waard. Bovendien kan het bijdragen aan verduurzaming van onze stad. Daar zijn nog wel een paar slagen in te maken, vinden wij. We hebben het idee vertaald in de motie geluidsschermen/zonnepanelen A35/N35, die we hebben ingediend bij de behandeling van de Zomernota op 11 juli. De motie hoefde niet eens in stemming te komen, want het college nam die meteen over. Zo krijgt een goed idee van burgers uitwerking in de aanpak van de gemeente. We wachten de resultaten af.

Zonnepanelen als geluidsschermen langs de A35/N35. Duurzame energie opwekken en minder geluidsoverlast voor bewoners in de omgeving. Twee vliegen in één klap. Het idee komt uit de Motiemarkt. De PvdA maakte er een motie van bij de Zomernota. Het college vind dit ook een goed plan, want het nam de motie over. Een innovatieve stap op weg naar een duurzamer Enschede!

Waar ben je naar op zoek?