Door op 12 juli 2016

Duurzaamheid: er zou een tandje bij moeten

Enschede onderschrijft de landelijke doelstellingen op het gebied van duurzaamheid niet. Eerder al bij de behandeling van het duurzaamheidsbeleid uitte de PvdA daar zorgen over. Op het gebied van vergroenen van onze economie, meer duurzame energie opwekken en terugdringen van het energiegebruik behoren we tot de achterhoede in Nederland. Dat kan en mag niet.

Daarom dienden we bij de behandeling van de Zomernota op 11 juli de motie Duurzaamheid in voor een serieuze sprong. Echter, zonder succes.

Zowel Europees als nationaal zijn recentelijk stevige afspraken gemaakt over klimaatdoelstellingen. Terugdringen van broeikasgasemissies, verhogen van het aandeel hernieuwbare energie en het realiseren van energiebesparing. Zo moet in 2050 bijvoorbeeld geen enkel huis meer stoken op gas.

Ook Enschede moet daar in mee. Omdat het goed is voor het milieu, maar ook omdat het goed is voor de stad. Als we onze economie verduurzamen, wordt deze sterker voor de toekomst. We moeten slimmer omgaan met hergebruik van grondstoffen zodat we blijvend voldoende hebben en energiebesparing betekent ook daling van lasten voor onze inwoners.

Die doelen zijn helder, alleen willen dit college en deze gemeenteraad er nog niet aan om daar echt veel energie in te steken. Enschede behoort tot de achterhoede in Nederland op dit vlak en dat is niet wenselijk. Helaas wisten we de partijen in de raad er niet van te overtuigen dat er echt een tandje bij moet.

Waar ben je naar op zoek?